Julehjælp 2019

Hvorfor deler I julehjælp ud i Røde Kors?

Vores julehjælp er først og fremmest et middel til at begrænse social eksklusion. Alle børn skal have lov til at være en del af et fællesskab. Om det er at have været på sommerferie eller haft gode juleoplevelser, så er det afgørende at kunne være en del af samtalen, når skolen starter efter ferien.

Når vi har fokus på de trængte børnefamilierne, er det fordi vi ved, at den medfølgende isolation føles ekstra stor netop i julen. Mens de fleste børn og voksne glæder sig til julen, er højtiden for udsatte familier ofte forbundet med ekstra store bekymringer. Der er ikke råd til julemiddag, juletræ eller gaver til børnene. Ofte er julen fyldt med dilemmaer og afsavn, fordi økonomien ikke slår til.

For familierne, og ikke mindst for børnene, er julen følelsen af at stå helt udenfor. For børnene kan det f.eks. betyde, at det er svært at komme i skole efter juleferien, fordi de ikke kan fortælle om en god jul som deres kammeraters. Og for forældrene handler bekymringerne ofte om ikke at være i stand til at give deres børn en jul, der bare nogenlunde ligner den, deres klassekammerater har.